Project 117.

De oorsprong van de Renault 15 & 17 begint in 1966, na het annuleren van het R.A.G. (Renault-Alpine-Gordini) project.
Dit project had een kleine 2-zits coupé moeten voortbrengen, maar de verwachting was dat de markt hiervoor te klein was en daardoor niet winstgevend.

Project R.A.G.

In 1967 is de design afdeling begonnen met project 117, de ontwikkeling van de Renault 12 startte een jaar eerder.
Tijdens de ontwikkeling van de Renault 12 werd er ook gekeken naar de opties voor een coupé.
Er worden voor project 117 drie verschillende types ontwikkeld, de coach, coupé en convertible,  welke project naam 130,131 en 132 kregen.
Deze 3 types komen allemaal op het chassis van de Renault 12 te staan.
De bedoeling is om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, een publiek die een familie auto zoekt maar toch ook iets sportiefs wil rijden.
Iets wat voor die tijd erg gewaagd was.
De ontwikkeling van deze modellen moest voldoen aan de richtlijnen voor de gehele Renault range van die tijd, veiligheid, comfort en zuinigheid.
De ontwikkeling stond onder leiding van Gaston Juchet, onder zijn leiding worden er een serie schetsen getekend.
Deze schetsen worden al snel unaniem goed gekeurd door het management.

Schets Coupé / Convertible
Schets Coach

Eind 1967 werd er een schaal 1/5 model gemaakt van het coach model.
In December 1967 werden er 2 schaal 1/1 modellen gemaakt, een coach model met verticale achterlichten en een coupé model met de horizontale achterlichten.
De achterkant van dit model heeft al heel veel weg van de uiteindelijke versie.

Coach model, schaal 1/5
Coach model, schaal 1 op 1
Coupé model, schaal 1/1
Coupé model, schaal 1/1

Na deze eerste modellen op volledige schaal zijn ze de auto’s verder gaan ontwikkelen.
De coach krijgt een grille die gebaseerd is op die van een Renault 16, ronde koplampen en de auto krijgt een normale standaard bumper gemonteerd.
Niet veel later worden de convertible en coupe voorzien van de voorkant en achterkant die al vrij veel weg hebben van de definitieve versie.

Coach model, met standaard bumpers
Coach model, met standaard bumpers
Coupé model, vrijwel definitief
Coupé, schets Gaston Juchet.

In Oktober 1968 worden de auto’s voorzien van hun vrijwel definitieve voor- en achterbumper.
In dezelfde periode worden er door ergonomische- en interieurstudies 4 voorstellen getoond waaruit gekozen dient te worden.
Uiteindelijk wordt er gekozen voor optie 4 van de foto’s hieronder.

Interieur keuze 1
Interieur keuze 2
Interieur keuze 3
Interieur 4
Interieur keuze 4

Voor de technische onderdelen worden veel reeds bestaande onderdelen gebruikt van de Renault 12 en 16.
Een mooie oplossing om de winstgevendheid van het project te optimaliseren.

Vrijwel al deze informatie en foto’s komen uit het zeldzame boek Style Auto ’72-’80, nummer 31.
Hieronder de pagina’s die betrekking hebben op deze pagina.

Style Auto ’72