De identificatie van een Renault 15 en 17.

De identificatie van de auto gebeurd aan de hand van 2 plaatjes in de motorruimte, je vind deze aan de passagierskant in de buurt van de schokdempertoren.
Op het diamantvormige plaatje (groene pijl op foto) vind je het chassisnummer, en het typenummer van de auto (bijvoorbeeld R1302 of R1322 ….).
Het chassisnummer en typenummer (blauwe pijlen op foto) zijn ook altijd ingeslagen op de schokbrekertoren, deze willen wel eens slecht leesbaar zijn.
Het chassisnummer is ingeslagen waar de bovenste blauwe pijl naar toe wijst.

Identificatie R15-17-1

Op het ovale aluminium plaatje (rode pijl op foto) staat op locatie A het typenummer vermeld, het landnummer vind je altijd in het midden op locatie B van de foto.
Links en rechts van het landnummer staan op sommige ovale plaatjes ook cijfers, het linkse cijfer geeft aan of het een auto is met handmatige versnellingsbak of automaat.
Het rechtse cijfer geeft aan of de auto heldere of getinte ruiten heeft. Onder het ovale plaatje op locatie C van de foto, daar vind je het fabricagenummer van de auto.

Over de lakcode die op de linker wielkuip is gespoten, later op deze pagina meer.

Het landnummer wat vermeld staat op het aluminium ovale plaatje, is een nummer dat Renault aan de landen heeft gegeven waar ze de auto’s verkopen.
Op de foto hieronder zie je de landen in Europa en Scandinavië, waar Renault hun auto’s verkocht.
Frankrijk is landnummer 100, Duitsland is 120, Italië is 102 en Nederland is 103 en later 101,
al deze landnummers zijn ook terug te vinden in de P.R. onderdelenboeken van de Renault 15 en 17.
Kijkend naar het Nederlandse register dan hebben de fase 1 Renault 15 en 17’s allemaal landnummer 103 gekregen.
Maar ergens in de laatste jaren van de fase 2 Renault 15 en 17’s hebben ze het landnummer aangepast naar 101,
nu hadden alle landen in de Benelux hetzelfde landnummer.

De identificatie van de motor gebeurd door het plaatje af te lezen, wat je kan vinden aan de bestuurderskant boven de startmotor.
Het bovenste nummer (1) is het type motor, bijvoorbeeld bij een Renault 17 TL is dit een 807-10 of 807-11 motor (afhankelijk of het een auto is met een versnellingsbak of automaat). Onder het type van de motor vind je het fabricagenummer (2) van de motor, deze komt niet overeen met het productienummer van de auto.
Het kleine ronde identificatie plaatje van de versnellingsbak vind je aan de achterkant op de versnellingsbak, hierop staat het typenummer (1) van de versnellingsbak.
Bijvoorbeeld bij een Renault 15 TL moet dit een 352-12 (4-versnellingsbak) of een 4139 (automaat) zijn.
Onder het typenummer vind je het fabricagenummer (2), ook deze komt niet overeen met het productienummer van de auto.