Productie en lancering.

De productie van de Renault 15 en 17 werd toevertrouwd aan “Chausson Carrosseries” een nieuwe partner, die is ontstaan uit een overeenkomst met Peugeot.

In Januari 1968 start een team van technici en ontwikkelaars Renault-Chausson met het uitwerken van de details en productieplannen om de eerste prototypes te maken.
En ook om de nieuwe machines te ontwerpen om aan het investeringsplan van Renault te voldoen,  wat inhield dat er 250 units per dag gemaakt moesten worden.
Tussen Januari en Juni van 1969 zijn er enkele prototypes gebouwd voor tests en controle,  en om het uiteindelijke assemblageproces te bepalen.
Van November 1969 tot Januari 1970 maakte Chausson 15 protypes in blank metaal ter controle,
en aansluitend werden er tussen April en December 1970 19 prototypes gebouwd als Pilot Batch.
De uiteindelijke productie van de carrosserieën vond plaats in de nieuwe vestiging van Chausson in Maubeuge, welke werd geopend op 23 September 1971.
Met als uiteindelijk doel om er complete wagens te gaan produceren.

Op 1 Februari 1971 startte de industriële pre-productie, en op 15 Maart van dat jaar startte de officiële productie.
De bouw van de bodem werd onderverdeeld, de 1e lijn monteerde de structurele componenten (frame en vloer).
Op de 2e lijn werden de sub assemblages gemonteerd, hierna was de vloer compleet.
De auto ging hierna naar het volgende station, waar de auto word voorzien van de buitenste schil (dak, flanken en raamomlijsting).
Als laatste gingen de auto’s in een carrousel, zodat de auto rondom kon worden afgelast. 

Omdat er in Maubeuge nog geen mogelijkheid was om complete auto’s te produceren, 
werden de kale carrosserieën per 3 in een container per trein naar de fabriek in Sandouville gestuurd.
In Sandouville werden de carrosserieën verder afgewerkt tot complete auto, hier worden ze als eerste voorbereid op het spuiten van de toegekende kleur van de auto.
Na het in kleur spuiten van de auto gaat deze door een oven, en worden ze gecontroleerd op fouten.
De volgende stap is het monteren van het interieur en de ramen, voor- en achterbumpers en alle verlichting.
Hierna worden de voorwielophanging en achteras gemonteerd, en aansluitend wordt de motor gemonteerd en worden de aandrijfassen en voorwielophanging afgewerkt. 
De volgende stap is het afwerken van de onderkant van de auto, het plaatsen van benzinetank, uitlaatsysteem, steenslag beschermer etc..
En als laatste stap is het afwerken van de motorruimte, en afstellen en controleren van alle portieren.

De achterbumper werd gemaakt van versterkt plastic, welke bij kleine botsingen zou mee buigen en daarna weer in zijn oude vorm zou terug komen.
De traditionele manier van het maken van dit versterkt plastic was wat gedateerd, dus Renault ging een samenwerking aan met
een groot Frans chemie bedrijf (Péchinéy-Saint-Gobain) om dit proces te verbeteren.
Péchinéy-Saint-Gobain bouwde in Chauny een nieuwe fabriek om onder de beste omstandigheden dit product te kunnen maken,
de naam van dit nieuwe product werd “Stratyrex” genoemd.
De “Stratyrex” wordt gemaakt door 2 lagen plastic en een laag gevlochten vezel, met elkaar te verbinden met hars.
Tot slot ging het plastic door een uithardingsoven, om de uiteindelijke “Statryrex” te verkijgen.
Dit materiaal werd daarna naar de nieuwe Renault fabriek in Dreux getransporteerd, waar 2 hoge druk persen de “Stratyrex” tot achterbumpers verwerkte.

Eind September 1971 is er voldoende voorraad opgebouw, en is het tijd om de auto’s te onthullen aan de dealers in Frankrijk.
Dus worden alle dealers uitgenodigd om naar Nice te komen, voor de lancering van de Renault 15 en 17.
Ze krijgen ieder een Renault 17 TL mee in de kleur geel 386, om mee terug te rijden naar hun vestiging.

In Oktober 1971 worden de auto’s aan het publiek getoond op de Auto Salon de Paris.
De Renault 17 en 17 waren de hoofdattractie, samen met de pas daarvoor gelanceerde Alpine A310.

Eind 1972 was alles zo ver geregeld dat Chausson geleidelijk in Maubeuge alle taken op zich zou nemen, om hier complete auto’s te gaan bouwen.

Lancering Renault dealers Frankrijk
Autosalon Paris 1971

In April 1972 werd de Renault 15 en 17 gelanceerd in Nederland.

Een groot deel van deze informatie en foto’s komen uit het zeldzame boek Style Auto ’72-’80, nummer 31.

Hieronder de pagina’s die betrekking hebben op deze pagina.

Style Auto ’72 (productie)